Klik klik

Rabu, Mei 20, 2009

Perak Negeriku....

Aku dilahirkan di sebuah kampung bernama Kg. Loh.
Pekan yang terdekat adalah Pekan Karai (di Pekan ini
Mamat Khalid pernah membuat penggambaran untuk
filem Zombi Kampung Pisang)....
Bandar DiRaja Kuala Kangsar terletak kira-kira 13km
dari kampungku.

Aku bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Karai..
saban hari pergi dan balik hanya berjalan kaki. Jaraknya
cuma lbhkrg 2km.

Peringkat menengah pula, aku bersekolah di Sekolah
Menengah Bukit Mercu, Jalan Kenas, Kuala Kangsar.
Dari Karai aku menaiki bas ke SMBM dengan tambang
sebanyak RM5 sebulan. (Cukup murah dibandingkan dengan
tambang van anak2ku skrg - bagi jarak 2km sahaja RM40 sebulan
untuk seorang...)

Riwayat persekolahanku hanya berakhir di Sekolah Menengah,
w/pun sebenarnya aku pernah sambung belajar kelas malam
di Yayasan Anda, Jalan Pantai Baru tapi hanya separuh jalan.

Aku membesar di tepi Sungai Perak. Sebab itu aku agak pandai
berenang. Tapi aku tiada pengalaman dengan sawah bendang.
Ibuku hanya seorang suri rumah sementara bapa pula melakukan
kerja-kerja seperti menggali bijih dan menoreh getah demi mencari
sesuap nasi buat anak isterinya.

Kehidupan zaman kanak2ku memang agak susah. Pondok
tempat kami sekeluarga berteduh hanya ada satu ruang
yang dijadikan tempat makan, tidur dan apa jua aktiviti.
Dapur pula sekadar tempat memasak.

Kami mandi dan membasuh di sungai..
Malam kami bertemankan cahaya pelita.
Bekalan letrik hanya masuk ke rumahku
setelah adik bongsuku yang kini berusia 31 tahun lahir.


Ah! jauh pula aku membawa kenangan ke masa lalu..
sebenarnya apa yang nak kuluahkan
adalah bahawasanya aku ini anak Perak!

w/pun telah lebih suku abad aku menetap
di Selangor dan bekerja di Kuala Lumpur
di Kad Pengenalan dan di Sijil Kelahiranku
tetap tercatat asalku dari Perak...

kerana itulah juga
apa yang berlaku di Perak
sama ada yang baik mahupun buruk
tetap menjadi perhatianku
bak kata orang..
'cubit paha kiri, paha kanan terasa sakitnya'.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatlah apa saja..saya sedia membaca...